Veelgestelde vragen

Tijdens de koop of verkoop van een woning en het kiezen van een makelaar komen er vast allemaal vragen in je op. Wij hebben de vragen die we vaak krijgen hieronder voor jou op een rijtje gezet.

Huis verkopen

Wie bepaalt de waarde van je huis eigenlijk? Zelf heb je er wellicht uren in staan zwoegen, klussen en heb je alles door de jaren heen flink opgeknapt. De makelaar neemt een aantal factoren mee in de waarde van je huis. Zo wordt er altijd gelet op de locatie. De afstand tot een snelweg, de afstand tot een centrum of het type wijk spelen allemaal een rol. Indien er veel vraag is naar een huis in jouw woonplaats, zal dit ook zeker een rol spelen in de vraagprijs. Daarnaast wordt er altijd gekeken naar de ruimte. Hoe meer ruimte, hoe hoger de waarde. Dit geldt ook voor de tuin. Een goed onderhouden woning is meer waard dan een woning met achterstallig onderhoud. Een nieuwe keuken, badkamer en toilet spelen ook een belangrijke rol. Daarnaast spreken energiezuinige woningen kopers vaak aan, denk aan zonnepanelen, zonneboilers of een goede isolatie. Deze factoren spelen allemaal mee bij de bepaling van de woningwaarde. Toch moet je altijd rekening houden met het feit dat een woning verkopen emotie is en dat verbouwingen die voor jou een grote meerwaarde hebben niet altijd automatisch meegenomen worden in de marktwaarde. Een deel van je investeringen ‘verwoon’ je en zullen niet terugverdiend worden.

De NVM-makelaar is aangesloten bij de Nederlandse Coöperatieve Vereniging van Makelaars en Taxateurs in onroerende goederen. De NVM is met 4400 aangesloten makelaars en taxateurs de grootste brancheorganisatie van makelaars, taxateurs en vastgoeddeskundigen. De NVM is gevestigd in Nieuwegein en bestaat sinds 1898. Een makelaar of taxateur met het NVM-logo garandeert een aantal zekerheden. De NVM investeert namelijk voortdurend in de deskundigheid van de beroepsgroep. De statuten én de erecode vormen een garantie voor de basiskwaliteit van ieder NVM-lid.

De kosten van de verkoopmakelaar worden betaald door de verkopende partij. De kosten die onder Kosten Koper worden gerekend, zijn de kosten die moeten worden gemaakt wanneer je eigenaar wil worden van een huis. Onder kosten koper vallen dus geen makelaarskosten. Wanneer de koper een aankoopmakelaar meeneemt, zijn deze kosten voor de koper.

Als verkopende partij zijn er een aantal verplichtingen waar je aan moet voldoen. Als verkoper heb je de meldingsplicht. Dit houdt in dat je de mogelijke gebreken van je woning kenbaar dient te maken bij de koper. Het is belangrijk dat een koper op de hoogte wordt gesteld van de staat van je woning. Je kunt bij gebreken denken aan scheuren in tegels of lekkage, maar ook het recht van overpad van de buurman of de verbouwplannen van de buren. Dit dien je allemaal te melden om de koper van zoveel mogelijk informatie te kunnen voorzien over de woning.

Huis kopen

Als kopende partij zijn er een aantal plichten. De meeste plichten gelden voor de verkopende partij, maar ook de aankopende partij heeft een plicht: de onderzoekplicht. Door deze plicht wordt er voorkomen dat er vervelende zaken aan het licht komen na de oplevering. Wanneer je als koper niet zeker bent van de staat van je woning, kun je een bouwtechnische keuring laten uitvoeren. Mocht je een woning hebben aangekocht en worden er gebreken gevonden, dien je dit zo spoedig mogelijk te melden bij de aankoopmakelaar (indien je deze hebt ingeschakeld voor de aankoop) of verkopend makelaar. In overleg met de koper wordt dan het gesprek besproken en mogelijk verholpen. Het aangeven dient wel binnen een 'redelijke termijn' te gebeuren. Een periode van twee maanden is meestal redelijk.

De kosten koper omvatten de kosten die de overheid koppelt aan de overdracht van een woning. De makelaarscourtage zit hier niet bij inbegrepen. Wat wel is inbegrepen zijn de notariskosten en de overdrachtsbelasting van 2%. Daar komen de kosten voor de opmaak en inschrijving van de hypotheekakte bij. Indien je een aankoopmakelaar inschakelt, zijn die kosten dus voor je eigen rekening.

De NVM-makelaar is aangesloten bij de Nederlandse Coöperatieve Vereniging van Makelaars en Taxateurs in onroerende goederen. De NVM is met 4400 aangesloten makelaars en taxateurs de grootste brancheorganisatie van makelaars, taxateurs en vastgoeddeskundigen. De NVM is gevestigd in Nieuwegein en bestaat sinds 1898. Een makelaar of taxateur met het NVM-logo garandeert een aantal zekerheden. De NVM investeert namelijk voortdurend in de deskundigheid van de beroepsgroep. De statuten én de erecode vormen een garantie voor de basiskwaliteit van ieder NVM-lid.

Onderhandeling

Je bent in onderhandeling vanaf het moment dat de verkopende partij reageert op je bod met een tegenbod. Zolang de verkopende makelaar aangeeft dat hij je bod met de verkoper gaat bespreken, ben je dus nog niet in onderhandeling.

Zolang er geen koopovereenkomst is ondertekend én de drie dagen bedenktijd nog niet om zijn, kan een bod worden ingetrokken. Ook als de verkoper het bod al via de e-mail, chat of mondeling heeft geaccepteerd, intrekken kan dan nog steeds.

De bedenktijd gaat in om 0.00 uur na de dag dat koper een afschrift ontvangt van het ondertekende koopcontract. De bedenktijd duurt drie dagen, waarvan minimaal twee een werkdag moeten zijn. Als je als koper een beroep wil doen op de bedenktijd, moet je ervoor zorgen dat de ontbindingsverklaring bij de verkoper is, voordat de drie-dagen-termijn is overstreken.

Dit mag, een onderhandeling leidt niet altijd tot een verkoop. De verkoper kan daarom ook op deze manier ontdekken of er meer belangstelling is. Er mag ook met meer dan één gegadigde worden onderhandeld. De makelaar moet dit dan wel duidelijk melden. Meestal vertelt de NVM-makelaar in een dergelijk geval aan belangstellenden dat een woning 'onder bod' is. Bij het bieden van de vraagprijs kan de verkoper dus nog beslissen of hij het bod aanvaardt of een tegenbod uit wil brengen.

Een vraagprijs is een uitnodiging om te onderhandelen. Ook als jij degene bent die als eerste meer dan de vraagprijs biedt, hoeft de verkoper niet op je bod te reageren. Het hoogste bod hoeft niet het meest aantrekkelijk te zijn. Als verkoper ben je altijd zelf baas of je op een bod in wil gaan of niet én met wie je onderhandelingen gaat voeren.

Koopovereenkomst

Na een mondelinge overeenkomst ontvangen beide partijen een overzicht van de afspraken in de mail. De verkopende partij wordt verzocht zijn/haar gegevens zo spoedig mogelijk aan te leveren. Hierna wordt er een concept- en definitieve koopovereenkomst opgesteld. H en S Makelaardij streeft ernaar deze binnen 24 uur te kunnen opleveren en binnen vier dagen ook daadwerkelijk te laten ondertekenen. Dit is belangrijk in verband met het schriftelijkheidsvereiste wat in ons land geldt. Geen handtekening, geen overeenkomst!

De koop is niet bindend bij een mondelinge overeenstemming indien de koper een persoon is die niet handelt voor een bedrijf of beroep. De koop van een woning door een particulier moet simpelweg schriftelijk worden aangedaan. Als beide partijen, zowel de koper als de verkoper particulier zijn, dan kunnen beide partijen zich na een mondelinge overeenstemming nog terugtrekken. Geen van beide kan worden gedwongen om een schriftelijke overeenkomst de ondertekenen.

Stille verkoop

Je hebt er vast wel eens vaker van gehoord. Je huis stil verkopen, maar wat is dat eigenlijk? Stille verkoop is een discrete manier om je huis te verkopen zonder het publiekelijk te adverteren. In plaats van je woning op de traditionele manier via websites en advertenties aan te bieden, wordt je huis alleen onder de aandacht gebracht bij een selecte groep serieuze kopers. Je kiest zelf in hoeverre jij je huis wilt promoten.

  1. Privacy behouden: Geen pottenkijkers over de vloer. Je woning wordt alleen getoond aan serieuze kopers.
  2. Gerichte kopers: De makelaar selecteert potentiële kopers zorgvuldig, waardoor je alleen geïnteresseerden over de vloer krijgt.
  3. Snellere verkoop: De makelaar is minder tijd kwijt aan bezichtigingen met mensen die toch niet serieus zijn, wat vaak leidt tot een snellere verkoop.
  4. Hogere verkoopprijs: De exclusiviteit en schaarste kunnen de vraag naar je woning verhogen, wat vaak resulteert in een betere verkoopprijs.

Bij stille verkoop wordt je huis niet publiekelijk geadverteerd. De makelaar benadert een selecte groep serieuze kopers uit zijn netwerk. Deze kopers krijgen exclusieve informatie en de makelaar maakt afspraken voor bezichtigingen. De kans is groot dat de bezichtigers die komen allemaal zeer geïnteresseerd zijn in jouw woning.

Stille verkoop is ideaal voor wie zijn woning discreet wil verkopen zonder publieke advertenties. Veel verkopers kiezen hiervoor om verschillende redenen. Ze willen bijvoorbeeld hun privacy behouden en geen pottenkijkers tijdens bezichtigingen. Anderen willen hun woning een exclusief imago geven door het alleen aan een selecte groep serieuze kopers aan te bieden. Daarnaast kan stille verkoop aantrekkelijk zijn voor wie snel wil verkopen zonder dat dit publiekelijk bekend wordt. Dankzij deze aanpak kan je vaak ook een hogere verkoopprijs realiseren. Als deze voordelen je aanspreken, is stille verkoop zeker iets om te overwegen!

Taxaties van H en S Makelaardij

Je bent op zoek naar een taxateur in Prinsenbeek en omgeving, maar wil niet te veel geld kwijt zijn. Wij werken met vaste tarieven. Meer weten over onze taxatie tarieven? Bel ons dan direct of stuur een mailtje.
📞 076 - 543 08 00
info@HenSmakelaardij.nl

Wanneer je de financiering aanvraagt voor je nieuwe woning is er een gevalideerd taxatierapport nodig. Zowel de Nationale Hypotheekgarantie als de meeste geldverstrekkers verlangen een gevalideerd taxatierapport. Naast het aanvragen van een hypotheek, kan een gevalideerde taxatie ook nuttig zijn bij het aankopen van een huis voor het bepalen van de onderhandeling en financiering. Daarnaast wordt een taxatie vaak gebruikt om de waarde te bepalen voor verkoop of om de boedelverdeling vast te stelen bij een scheiding of overlijden.

Het taxatierapport dient gevalideerd te zijn, wat betekent dat jouw woning is getaxeerd door een taxateur die is aangesloten bij een onafhankelijk validatie-instituut, in ons geval het NWWI. Dit instituut controleert of de taxatie op een uniforme manier is uitgevoerd, zodat er zekerheid is dat de waarde van woningen allemaal op dezelfde manier worden bepaald. Hiermee worden frauduleuze praktijken voorkomen.

De taxatiewaarde van een woning kan vaak hoger zijn dan de WOZ-waarde. De WOZ-waarde (Waardering Onroerende Zaken) is een schatting van de waarde van de woning door de gemeente, voornamelijk gebruikt voor belastingdoeleinden. Deze waarde wordt jaarlijks vastgesteld en is gebaseerd op algemene criteria, zoals vergelijkbare verkopen en de ligging van de woning.

De taxatiewaarde daarentegen wordt bepaald door een gecertificeerde taxateur, die rekening houdt met de actuele staat van de woning, renovaties, marktomstandigheden en andere specifieke kenmerken van het huis. Hierdoor kan de taxatiewaarde afwijken van de WOZ-waarde, en is deze vaak nauwkeuriger en in veel gevallen hoger.

✅ Stap 1 | Aanvraag taxatie en doel van de taxatie.

Stap 2 | Toezenden alle vastgoedrelevante stukken aan de taxateur.

Stap 3 | Bevestiging taxatie middels een Opdracht tot Dienstverlening (OTD) door de taxateur.

Stap 4 | Inplannen inspectie- en taxatieuitwerking door de taxateur.

Stap 5 | Controle taxatie door een plausibiliserend taxateur (ook wel validatie genoemd).

Stap 6 | Gereedmelding taxatie aan opdrachtgever.

Stap 7 | Afterservice taxatie door de taxateur.

Staat jouw vraag er niet tussen?

Geen vraag is ons teveel

Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag aan een antwoord.

Jouw droomhuis nog niet gevonden?

Schrijf je in!

H en S Makelaardij
Beeksestraat 42 B
4841 GC Prinsenbeek

Back to top